Svatební harmonogram neboli program svatby!
Svatební harmonogram aneb program svatby
Dobře naplánovaný svatební harmonogram pomůže vhodně sestavit sled jednotlivých svatebních aktivit. V následujících řádcích se seznámíte s tím, co takový harmonogram svatby obsahuje. Chcete vědět, co na svatbě zaručeně mít a bez čeho se raději obejít? Nevíte jaký časový rámec zvolit pro jednotlivé svatební aktivity? Vše si řekneme.
Ať je vaše svatba malá nebo velká, tento šikovný pomocník Vám pomůže předejít chaosu na svatbě. Máme pro vás rady, jak k vytvoření svatebního harmonogramu neboli programu přistoupit a jak naplánovat detaily, aby svatba proběhla bez jediné chybičky.
Svatební harmonogram jako Váš osobní organizátor svatby
Ve svatební den by se nevěsta s ženichem měli věnovat především sobě a s hosty si společně užívat svatební oslavu. Proto je dobré mít připravený alespoň rámcový plán hlavních aktivit s časem jejich konání. Novomanželé si mohou zajistit moderátora svatby, který hosty jednotlivými aktivitami provede, případně může pomoci svatební koordinátorka, nebo se této úlohy zhostí novomanželé sami. Pomoci mohou i dospělé družičky.
Písemný harmonogram, často označovaný jako program svatby, je dobré přiložit jako samostatnou kartu ke svatebnímu oznámení, případně s ním obeznámit svatební hosty na svatebních stránkách, pokud je máte a v neposlední řadě prostřednictvím svatebních novin.
Asi nejpodstatnější informací svatebního harmonogramu je čas a místo obřadu a za ním v těsném závěsu začátek svatební hostiny. Informace se budou hodit nejen Vašim svatebním hostům, ale i organizátorům svatebních aktivit a třeba i únoscům nevěsty.
Vycházejte z toho, jestli bude Vaše svatba celodenní, půldenní nebo ve výjimečných případech i vícedenní.
Zásadní věci, které by svatební harmonogram měl obsahovat
Mezi hlavní body, které by harmonogram neměl opomenout patří tyto:
Příprava nevěsty a ženicha
Vizážistka, kadeřnice, oblečení do svatebního. Vyčleňte si dostatečnou dobu pro nevěstu i ženicha, aby se dali do gala. Nedovolte, aby ke skluzu došlo hned na začátku a raději plánujte vše s dostatečnou rezervou.
Obřad : 15 min – 1,5hodiny
Zohledněte délku obřadu. Civilní obřady jsou v délce již od 15 min, církevní mohou trvat i déle než hodinu, proto si předem zjistěte jeho délku plus něco připočtěte na gratulace novomanželům. Délku obřadu ovlivňuje i fakt, zda si novomanželé přednášejí svatební sliby či nikoliv.
Svatební oběd : 2-3 hodiny
Pokud je Vaše svatba celodenní, pak je svatební oběd druhou nejdůležitější kapitolou v harmonogramu svatby. Hosté se často na svatbu těší i na připravené menu. Součástí svatby bývá tříchodové menu, případně je zahrnut i raut. Závěrem se servíruje svatební dort s kávou. Hosté nejen jedí, ale současně si povídají, takže určitě nespěchejte a na tuto položku nechte dostatečnou časovou rezervu.
Proslovy 10 min – 1 hodina
Pokud předem požádáte někoho z blízkých, aby proslov pronesl, tak se domluvte, kdy tak učiní. Proslovů však může být i víc. Proslov může mít jeden ze svědků, tatínci, družbové a družičky. Družbové a družičky mívají velmi zábavné proslovy, jelikož snoubence znají jako své přátele, tudíž na ně mohou prozradit i nějakou pikantnost, kterou ostatní pobaví.
Krájení svatebního dortu – 15 minut
Rozkrojení svatebního dortu novomanželi patří mezi tradiční svatební zvyk. Novomanželé se při zakrojení svatebního dortu obvykle vyfotografují. Je obvyklé, že krájení dalších porcí již zajistí obsluha restaurace.
Házení svatební kytice – 20 minut
Další svatební tradicí je házení svatební kytice mezi přítomné svobodné dívky, Která ji chytí, podle pověry se do roka provdá. Nevěsta hází zády k dívkám, aby neviděla kam kytice letí.
První novomanželský tanec – 10 minut až 1 hodina
Pomyslným začátkem večerní taneční zábavy je první společný tanec novomanželů. První píseň k tanci patří jim. Někdo se pozvolna protančí parketem, jiný předvede precizně secvičenou taneční kreaci. S tancem neotálejte, aby se mohla včas rozproudit ta pravá taneční párty zábava.
Už máte připravené otázky pro novomanželský kvíz?
Bude součástí Vaší svatební zábavy i novomanželský kvíz? Podívejte se na naše tipy, jaké otázky by v něm neměly chybět a které naopak raději vynechat!
Svatební kvíz pobaví nejen vaše svatební hosty, ale zaručeně i samotné snoubence. Nechte se překvapit tím, co si o vás tipnou vaši blízcí. Věříme, že si tuto nezapomenutelnou zábavu opravdu užijete!
Volitelné věci, které mohou být součástí svatebního harmonogramu
- Ranní přípravy snoubenců včetně focení
- Společný sekt s družičkami
- Čtení vzájemných dopisů a rozbalení dárků, pokud jste si nějaké připravili
- Příjezd dodavatelů (oddávající, fotograf, kameraman, cukrář s dortem, DJ, kapela,…)
- Připnutí vývazků hostům
- Uvítání hostů (provede tatínek nevěsty nebo někdo ze svědků, ,případně i snoubenci)
- Organizace svatební kolony na obřad a případně do místa hostiny
- Realizace tradic (rozbíjení talíře, přenesení nevěsty přes práh atd.)
- Focení
- Odpolední zábava na svatbě ( svatební strom, foto koutek, kniha hostů, svatební holubi apod.)
- Svatební hry (tombola, svatební lampiony, prskavky, svatební kvíz, hra 12 měsíců, hra Královký kočár, dražba podvazku a další)
- Otevření parketu k tanci
- Odvoz svatebčanů ze svatby
TIP PRO VÁS!
U položek, kde si nejste jistí jejich délkou si je zkuste „přehrát“ nanečisto nebo se zeptejte zkušenějších či profesionálů z oboru.
Až si harmonogram vytvoříte, zkuste si ho ještě jednou projít a zvážit, zda je reálné stihnout všechny položky tak, aby byla organizace svatby pro všechny příjemná a vyhnuli jste se překotnému tempu, abyste vše stihli nebo naopak se vše nepřiměřeně nevleklo. Není cílem mít na svatbě úplně vše, ale hlavně to, co si opravdu přejete. Svatbu si přece chcete skvěle užít!